Statut Szkoły Muzycznej I stopnia w Niwiskach
Zatwierdzony do realizacji uchwałą Rady Pedagogicznej z dn. 29 sierpnia 2014 r.
(z późniejszymi zmianami zatwierdzone uchwałą Rady Pedagogicznej
z dnia 26 sierpnia 2015 r., 19 listopada 2015 r., 04 marca 2019 r. i 15 kwietnia 2020 r.)
Podstawy prawne stanowią obowiązujące przepisy prawa oświatowego
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U 2016 r. poz. 1943 ze zm.)
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz.U.2017 r.poz.60).
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U z 2017 r. poz. 59)
Uchwała Rady Pedagogicznej Szkoły Muzycznej I stopnia w Niwiskach z dnia 04 marca 2019 r.
Uchwała Rady Pedagogicznej Szkoły Muzycznej I stopnia w Niwiskach z dnia 15 kwietnia 2020 r.
I. Przepisy ogólne
§ 1.
1. Szkoła Muzyczna I stopnia w Niwiskach, zwana dalej Szkołą, jest publiczną szkołą artystyczną dającą podstawy wykształcenia muzycznego.
2. Siedziba Szkoły znajduje się w Niwiskach adres: Niwiska 487, 36-147 Niwiska.
3. Szkoła używa nazwy: Szkoła Muzyczna I stopnia w Niwiskach.
4. Na pieczątkach, stemplach i pieczęciach używa się nazwy w pełnym brzmieniu według wzoru: Szkoła Muzyczna I stopnia w Niwiskach.
5. Szkoła nie posiada imienia, a ewentualnego nadania może dokonać organ prowadzący, na wspólny wniosek Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego.
6. Organem założycielskim i prowadzącym szkołę jest Gmina Niwiska.
7. Nadzór pedagogiczny nad Szkołą sprawuje Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego za pośrednictwem Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie.
II. Cele i zadania szkoły
§ 2.
Szkoła realizuje zadania w oparciu o ustawę z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) oraz inne obowiązujące przepisy.
§ 3.
Zadaniem Szkoły jest:
1) rozbudzenie i rozwijanie podstawowych zdolności muzycznych;
2) umuzykalnienie oraz przygotowanie wrażliwych i świadomych odbiorców muzyki;
3) przygotowanie uczniów do dalszego kształcenia zawodowego w szkołach muzycznych wyższego stopnia;
4) wychowanie osób oddziaływujących na otoczenie w sferze kultury;
§ 4.
Szkoła realizuje zadania, o których mowa w § 3 Statutu poprzez:
1. Prowadzenie indywidualnych zajęć nauki gry na instrumentach, teoretycznych lekcji zbiorowych oraz zespołów muzycznych w zakresie przedmiotów objętych planem nauczania;
2. Udział uczniów i nauczycieli w konkursach i konsultacjach, przesłuchaniach, festiwalach, koncertach, konkursach i przeglądach;
3. Współdziałanie z samorządem lokalnym, innymi placówkami oświatowymi i artystycznymi w rozwijaniu działalności kulturalnej w zakresie organizacji koncertów, konkursów oraz innych imprez i projektów artystycznych;
4. Dostosowanie metod nauczania do indywidualnych predyspozycji uczniów.
III. Organy szkoły
§ 5.
Organami Szkoły są:
1) Dyrektor Szkoły;
2) Rada Pedagogiczna;
3) Rada Rodziców;
4) Samorząd Uczniowski.
Dyrektor szkoły
§ 6.
1.Stanowisko Dyrektora Szkoły powierza organ prowadzący zgodnie z obowiązującymi przepisami.
2.Dyrektor Szkoły w szczególności:
a) kieruje działalnością Szkoły i reprezentuje Szkołę na zewnątrz;
b) sprawuje nadzór pedagogiczny w stosunku do nauczycieli zatrudnionych w Szkole, z zastrzeżeniem art. 36 ust. 2 ustawy o systemie oświaty;
c) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki ich harmonijnego rozwoju;
d) realizuje uchwały Rady Pedagogicznej, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących;
e) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym Szkoły i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie;
f) wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez Szkołę;
g) organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę Szkoły;
h) realizuje zadania związane z procedurą awansu zawodowego nauczycieli;
i) współdziała ze szkołami wyższego stopnia w organizacji praktyk pedagogicznych;
j) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych;
k) zapewnia właściwą organizację pracy Szkoły;
l) organizuje współpracę z rodzicami i środowiskiem;
ł) jako kierownik zakładu pracy zatrudnia i zwalnia nauczycieli i innych pracowników szkoły;
m) przyznaje nagrody oraz wymierza kary porządkowe nauczycielom i innym pracownikom Szkoły, występuje z wnioskami w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników Szkoły;
3.Dyrektor w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z pozostałymi organami Szkoły.
4. Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) art. 37 z dn. 27.04.2016 r., dyrektor powołuje – wyznacza Inspektora Ochrony Danych Osobowych, który jest odpowiedzialny (wraz z dyrektorem) za ochronę osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych zgodnie z prawem.
Rada Pedagogiczna
§7.
1.W skład Rady Pedagogicznej wchodzą: Dyrektor i wszyscy nauczyciele Szkoły.
2.Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem Szkoły powołanym do realizowania jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
3.Rada Pedagogiczna działa w oparciu o regulamin działalności Rady Pedagogicznej.
4.Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest Dyrektor Szkoły.
5. Do kompetencji stanowiących i uchwalających Rady Pedagogicznej należy w szczególności:
a) zatwierdzanie planów pracy Szkoły;
b) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów;
c) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli Szkoły;
d) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów;
e) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w Szkole;
f) opiniowanie organizacji pracy Szkoły w tym zwłaszcza tygodniowego rozkładu zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych;
g) opiniowanie projektu planu finansowego Szkoły;
h) opiniowanie wniosków Dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień;
i) opiniowanie propozycji Dyrektora Szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
j) przygotowanie projektu i uchwalenie zmiany Statutu;
k) wykonywanie zadań Rady Szkoły w przypadku, gdy Rada Szkoły nie została powołana.
l) Rada Pedagogiczna wybiera rokrocznie przedstawiciela Rady Pedagogicznej.
Rada Rodziców
§ 8.
1. W Szkole działa Rada Rodziców stanowiąca reprezentacje rodziców uczniów.
2. Rada Rodziców działa w oparciu o uchwalony przez siebie regulamin.
3. Regulamin Rady Rodziców nie może być sprzeczny ze Statutem Szkoły.
4. Rada Rodziców jest wybierana na początku każdego roku szkolnego w terminie określonym przez Dyrektora.
§ 9.
Rada Rodziców może występować do Dyrektora Szkoły z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw Szkoły.
Samorząd Uczniowski
§ 10.
1. W Szkole działa Samorząd Uczniowski wybierany tajnie przez wszystkich uczniów Szkoły, nie rzadziej niż co 2 lata.
2. Zasady działania organów Samorządu Uczniowskiego określa regulamin Samorządu Uczniowskiego.
3. Regulamin Samorządu Uczniowskiego nie może być sprzeczny ze Statutem Szkoły.
§ 11.
Samorząd Uczniowski może przedstawić Radzie Pedagogicznej, Radzie Rodziców oraz Dyrektorowi Szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach Szkoły, w szczególności dotyczących podstawowych praw uczniów, między innymi takich jak:
1.Prawo do zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celem i stawianymi wymaganiami;
2. Prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce;
3.Prawo do organizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym a możliwością rozwijania i zaspokajania własnych zainteresowań;
4.Prawo do redagowania i wydawania gazety szkolnej;
5. Prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z Dyrektorem;
6.Prawo do wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna Samorządu.
§ 12.
1. W razie zaistnienia sporów między organami Szkoły głównym obowiązkiem organów jest dążenie do ich rozstrzygnięcia na terenie Szkoły. Organy między sobą ustalają formy i sposoby ich rozstrzygania.
2. W przypadku wyczerpania możliwości rozstrzygnięcia sporu w formie, o której mowa w ust.1 organy mogą zwracać się,
w zależności od rodzaju sporu, do organu prowadzącego Szkołę lub sprawującego nadzór pedagogiczny nad Szkołą o jego rozstrzygnięcie.
3. Dopuszcza się możliwość powoływania komisji, w skład której wchodzi "rozjemca" zaakceptowany przez organy będące w sporze.
4. Komisja, o której mowa w ust. 3 po zapoznaniu się z istotą sporu ma prawo przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego według ustalonych przez siebie zasad. Rozstrzygnięcia komisji są wiążące dla stron.
V. Nauczyciele i inni pracownicy szkoły
§ 13.
1.W Szkole zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracyjnych i obsługi.
2.Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników określają odrębne przepisy.
§ 14.
1. Nauczyciel prowadzi prace dydaktyczno-wychowawcze oraz jest odpowiedzialny za wyniki i jakość tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych jego opiece uczniów.
2. Do zadań i obowiązków nauczycieli w szczególności należy:
a) dbałość o prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego;
b) wspieranie rozwoju uzdolnień i zainteresowań uczniów, a także ich rozwoju psychicznego;
c) bezstronność i obiektywizm w ocenie uczniów;
d) udzielanie pomocy uczniom w eliminowaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozeznanie ich problemów;
e) doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej;
f) dbałość o bezpieczeństwo uczniów;
g) dbałość o instrumenty, pomoce dydaktyczne i inny sprzęt szkolny;
h) promowanie zasad higieny i ochrony zdrowia;
§ 15.
Do zadań i obowiązków pracowników administracji i obsługi należy w szczególności zadbanie i stworzenie odpowiednich warunków do pracy nauczycieli i uczniów.
V. Współpraca z rodzicami
§ 16.
1.Rodzice (prawni opiekunowie) i nauczyciele Szkoły współdziałają w sprawach kształcenia i wychowania uczniów.
2.W ramach tej współpracy rodzice (prawni opiekunowie dzieci) mają prawo do:
a) znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno-wychowawczych w Szkole;
b) rzetelnej informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania, postępów i przyczyn trudności w nauce;
c) uzyskania informacji i porad w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swoich dzieci.
§ 17.
Szkoła organizuje spotkania z rodzicami co najmniej dwa razy w roku oraz w miarę potrzeb.
§ 18.
W razie potrzeby Rodzice (prawni opiekunowie) mogą kontaktować się w razie potrzeby z nauczycielami
i Dyrektorem Szkoły.
VI. Organizacja pracy Szkoły
§ 19.
Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji Szkoły opracowany przez Dyrektora, zatwierdzony przez organ prowadzący Szkołę oraz zaopiniowany przez wizytatora CEA.
§ 20.
Tygodniowy rozkład obowiązkowych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających z organizacji Szkoły ustala Dyrektor.
§ 21.
Struktura organizacji nauczania w Szkole:
1. Cykl sześcioletni [przyjmuje się dzieci w wieku od 5 (ukończone) do 10 (nie ukończone) roku życia]. O przyjęciu do klasy
I cyklu 6-letniego może ubiegać się kandydat, który w danym roku kalendarzowym kończy 6 lat.
2.Cykl czteroletni [przyjmuje się dzieci w wieku od 8 (ukończone) do 16 roku życia (nie ukończone)].
3.Do cyklu sześcioletniego jak i czteroletniego przyjmowani są kandydaci do wszystkich klas instrumentalnych jakimi
szkoła na dany czas dysponuje.
§ 22.
1. Godzina zajęć dydaktycznych trwa 45 minut.
2.Czas trwania lekcji zbiorowej oraz chóru/orkiestry - 45 minut.
3.Czas trwania lekcji indywidualnej z przedmiotu głównego:
a) klasa I – III cyklu 6-letniego wynosi 30 minut (2/3 godziny dydaktycznej);
b) klasa IV – VI cyklu 6-letniego wynosi 45 minut;
c) klasa I – IV cyklu 4 – letniego wynosi 45 minut.
4.Czas trwania lekcji zajęć fortepianu dodatkowego – 30 minut
5.Czas trwania lekcji zespołu - 45 minut.
6.Czas trwania zajęcia z akompaniatorem – 15 minut.
§ 23.
Zasady zwiększania wymiaru godzin z instrumentu głównego/zespołu instrumentalnego:
1.Uczniom (zespołom), którzy podczas egzaminu komisyjnego osiągnęli wynik powyżej 23 punktów. Dyrektor szkoły może w kolejnym roku szkolnym, w ramach posiadanych środków zwiększyć tygodniowy wymiar zajęć o 15 min.
2.Uczniom (zespołom), którzy osiągnęli znaczące sukcesy na konkursach o zasięgu ogólnopolskim lub międzynarodowym, Dyrektor szkoły może, na pisemny wniosek nauczyciela prowadzącego, zwiększyć tygodniowy wymiar zajęć o nie więcej niż 30 min. w następnym roku szkolnym
§ 24.
Zasady kwalifikowania do zespołu:
1. Dyrektor szkoły podejmuje decyzję o przydziale ucznia do zespołu.
2.Dyrektor szkoły przydziela ucznia do zespołu na wniosek nauczyciela prowadzącego zespół.
3.Na pisemny wniosek rodzica/opiekuna prawnego ucznia (po uzyskaniu opinii właściwych nauczycieli) Dyrektor szkoły może zezwolić uczniowi na zmianę zespołu w trakcie roku szkolnego.
§ 25.
Zasady współprowadzenia zajęć przez nauczycieli:
1. Nauczyciel prowadzący zespół instrumentalny prowadzi dokumentację przebiegu nauczania, wybiera program nauczania a także określa wymagania edukacyjne i na podstawie Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania ocenia uczniów wchodzących w skład zespołu.
2.Przy wyborze programu nauczania, określeniu wymagań i ocenianiu nauczyciel prowadzący zespół instrumentalny bierze pod uwagę opinię nauczycieli współprowadzących – nauczycieli instrumentu głównego poszczególnych uczniów.
3.Nauczyciele współprowadzący zespół instrumentalny są odpowiedzialni za przygotowanie uczniów do pracy w zespole.
§ 28.
1. Opiekę nad uczniami w czasie zajęć lekcyjnych sprawuje nauczyciel prowadzący lekcje.
2.W wypadku, gdy uczniowie Szkoły uczestniczą w imprezach pozaszkolnych (przeglądy, koncerty, audycje muzyczne) opiekę nad nimi sprawuje nauczyciel lub nauczyciele Szkoły wyznaczeni przez Dyrektora, którzy są odpowiedzialni za bezpieczeństwo poszczególnych uczniów.
3.Dyrektor i wszyscy pracownicy Szkoły mają obowiązek dbania o bezpieczeństwo uczniów, chronić ich przed przemocą, uzależnieniami, demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej.
4.W sprawowaniu funkcji opiekuńczej, nauczycieli powinni wspomagać rodzice lub prawni opiekunowie uczniów.
5.Uczniowie i nauczyciele mają prawo do korzystania z pomieszczeń szkolnych poza zajęciami dydaktycznymi do celów samokształcenia i doskonalenia gry na instrumentach oraz wykonywania obowiązków służbowych.
6.Nauczyciele sprawują nadzór przechadzając się po korytarzu w wyznaczonym przez dyrektora terminie.
7.Opiekę nad uczniem podczas zajęć lekcyjnych i innych wydarzeń sprawują nauczyciele, a poza nimi rodzice/opiekunowie prawni.
8.Sprawowanie opieki podczas zajęć organizowanych przez szkołę poza terenem szkoły, przestrzegając zasady, że osobą odpowiedzialną za bezpieczeństwo uczniów może być nauczyciel szkoły, rodzic lub opiekun prawny; dotyczy to wycieczek szkolnych, udziału w koncertach, audycjach muzycznych i festiwalach, do których szkoła zgłosiła swój udział.
§ 30.
1.Szkoła prowadzi wypożyczalnie instrumentów.
2.Zasady wypożyczania instrumentów szkolnych określa odrębny regulamin.
§ 31.
Szkoła może przyjmować studentów wyższych uczelni na praktyki pedagogiczne, na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy Uczelnią a Dyrektorem Szkoły.
VII. System oceniania
§ 32.
System oceniania wewnętrznego oparty jest na następujących zasadach:
1. Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznaniu przez nauczycieli poziomu i postępów opanowania przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań wynikających z podstawy programowej oraz formułowania oceny;
2.Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
a) poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych,
b)pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
c) motywowanie ucznia do dalszej pracy,
d)dostarczanie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i uzdolnieniach uczniów.
e) umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno – wychowawczej.
3.Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
a) formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz informowanie o nich rodziców,
b) ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych,
c) ustalanie ocen klasyfikacji końcoworocznych i warunków ich poprawiania,
d) przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych, promocyjnych, poprawkowych,
e) ustalanie warunków i trybu uzyskiwania wyższych niż przewidywane końcoworocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych z wyjątkiem oceny ustalonej w trybie egzaminu promocyjnego;
4. Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego informują uczniów oraz ich rodziców o wymaganiach edukacyjnych, wynikających z realizowanych przez siebie programów nauczania oraz sposobu sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów;
5.Oceny są :
a) jawne zarówno dla ucznia jak i jego rodziców,
b) wszystkie oceny ucznia powinny być uwidocznione w dzienniku lekcyjnym,
c) na wniosek ucznia lub jego rodziców nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić,
d) w przypadku ocen ustalonych przez komisję egzaminacyjną uzasadnienie oceny podejmuje przewodniczący komisji;
6. W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z części zajęć edukacyjnych a decyzję o zwolnieniu podejmuje Dyrektor na podstawie opinii wystawionej przez lekarza lub poradnię specjalistyczną.
§ 33.
1. Klasyfikowanie odbywa się według następujących zasad:
a) klasyfikowanie śródroczne i końcoworoczne polega na ustaleniu ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania z wyłączeniem zajęć, z których uczeń był zwolniony, co należy wpisać zamiast oceny;
b) w szkole realizuje się wyłącznie kształcenie artystyczne, w związku z czym nie ustala się oceny z zachowania;
c) klasyfikowanie uczniów przeprowadza się co najmniej dwa razy w każdym roku szkolnym;
d) na tydzień przed końcoworocznym klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej poszczególni nauczyciele są zobowiązani do poinformowania o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych, z wyłączeniem przedmiotów, z których oceny będą ustalane w trybie egzaminów i wystawione przez komisje egzaminacyjne, a w sytuacji, gdy uczniowi grozi niepromowanie lub skreślenie z listy uczniów poinformowanie rodziców na miesiąc przed końcem roku szkolnego.
2.Oceny klasyfikacyjne ustala się w stopniach według następującej skali:
a) stopień celujący – 6 – oznacza, że osiągnięcia ucznia wyraźnie wykraczają poza wymagania edukacyjne,
b) stopień bardzo dobry – 5 – oznacza, że uczeń całkowicie spełnia wymagania edukacyjne,
c) stopień dobry – 4 – oznacza, że spełnienie wymagań nie jest pełne, ale nie przewiduje się problemów z dalszym kształceniem.,
d) stopień dostateczny – 3 – oznacza, że uczeń spełnił jedynie podstawowe wymagania edukacyjne co może oznaczać trudności w toku dalszego kształcenia,
e) stopień dopuszczający – 2 – oznacza, że spełnienie wymagań edukacyjnych jest minimalne i poważnie utrudnia a nawet może uniemożliwić dalsze kształcenie,
f) stopień niedostateczny – 1 – oznacza, że uczeń wyraźnie nie spełnia wymagań edukacyjnych co uniemożliwia mu kontynuację kształcenia.
3.Oceny ustala się w następujący sposób:
a) ocenę klasyfikacyjną ustala nauczyciel prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne z wyjątkiem ocen ustalonych przez komisje egzaminacyjne;
b) ocena końcoworoczna ustalana jest przez komisję egzaminacyjną w trybie egzaminu promocyjnego z przedmiotu głównego;
c) w celu przeprowadzenia egzaminu promocyjnego Dyrektor Szkoły powołuje komisje w składzie:
- Dyrektor jako przewodniczący komisji albo nauczyciel zajmujący w szkole artystycznej inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji
- nauczyciel uczący ucznia danego przedmiotu,
- nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu,
- nauczyciel współprowadzący zajęcia z zespołu instrumentalnego – w przypadku zajęć z zespołu instrumentalnego
d) przy ocenie z egzaminu promocyjnego uwzględnia się w szczególności jakość wykonania artystycznego oraz wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki zajęć edukacyjnych;
e) Z egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający w szczególności
- nazwę zajęć dydaktycznych
- imiona i nazwiska osób wchodzących w skład komisji
- termin egzaminu
- imię i nazwisko ucznia
- zadanie egzaminacyjne lub program artystyczny wykonany podczas egzaminu
- ustaloną ocenę klasyfikacyjną
- protokół podpisują osoby wchodzące w skład komisji.
- protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
f) terminy egzaminów promocyjnych wyznacza Dyrektor Szkoły;
g) w uzasadnionych przypadkach Rada Pedagogiczna może zwolnić ucznia z egzaminu promocyjnego, klasyfikacyjną ocenę końcoworoczną ustala w tym przypadku nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne.
4.Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli nauczyciel nie miał podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
5.Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności na zajęciach edukacyjnych może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
6.Na prośbę ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej lub na prośbę jego rodziców (prawnych opiekunów) Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
7.Egzamin klasyfikacyjny z przedmiotu głównego przeprowadza komisja egzaminacyjna powołana przez Dyrektora. Egzamin klasyfikacyjny z pozostałych przedmiotów przeprowadza nauczyciel danego przedmiotu.
8.Termin egzaminu klasyfikacyjnego wyznacza Dyrektor Szkoły.
9.Egzaminy klasyfikacyjne przeprowadza się po klasyfikacyjnym posiedzeniu Rady Pedagogicznej, ostatnim w danym roku szkolnym, a w uzasadnionych przypadkach przed Radą Pedagogiczną rozpoczynającą następny rok szkolny.
10.Z przeprowadzonego egzaminu końcoworocznego sporządza się protokół.
11.Uczeń otrzymuje promocję do klasy wyższej, jeżeli:
a) otrzymał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od stopnia niedostatecznego ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, z zastrzeżeniem podpunktu „b”
b) uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli otrzymał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od stopnia dopuszczającego z następujących zajęć edukacyjnych:
- kształcenie słuchu
- instrument główny
12.Ustalona przez nauczyciela ocena niepromująca
a) niedostateczna i dopuszczająca klasyfikacyjna końcoworoczna, w przypadku przedmiotów:
- kształcenie słuchu
- przedmiot główny
może być tylko zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego z zastrzeżeniem § 33 punktu 21 niniejszego Statutu.
b) Egzaminu poprawkowego nie przeprowadza się w przypadku uzyskania przez ucznia negatywnej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, z których ocena jest ustalana w trybie egzaminu promocyjnego (przedmiot główny ucznia)
13.Ocena wystawiona przez komisję egzaminacyjną w trybie egzaminu promocyjnego nie może być zmieniona.
14.Egzamin poprawkowy może zdawać uczeń tylko z jednego przedmiotu, a w wyjątkowych przypadkach, za zgodą Rady Pedagogicznej z dwóch przedmiotów.
15.Termin egzaminu poprawkowego wyznacza Dyrektor Szkoły nie później jak w ostatnim tygodniu ferii letnich, przed posiedzeniem Rady Pedagogicznej rozpoczynającej nowy rok szkolny.
16.Egzamin poprawkowy przeprowadza powołana przez Dyrektora Szkoły komisja w składzie:
a) Dyrektor Szkoły – przewodniczący,
b) Nauczyciel uczący danego przedmiotu,
c) nauczyciel uczący tego samego lub pokrewnego przedmiotu.
17. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia lub zwięzłą informację o ustalonych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
18.Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie może przystąpić do niego w terminie dodatkowym wyznaczonym przez Dyrektora.
19.Uczeń, który nie spełnił warunków określonych w punkcie 11 lub nie zdał egzaminu poprawkowego, podlega skreśleniu z listy uczniów chyba, że Rada Pedagogiczna wyrazi zgodę na powtarzanie klasy.
20.W ciągu całego cyklu kształcenia w szkole uczeń może powtarzać klasę tylko jeden raz.
21.Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do Dyrektora Szkoły, jeżeli uznają, że końcoworoczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno – wychowawczych.
22.W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w trybie ustalania oceny, Dyrektor powołuje komisję, która przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia.
23.a) Uczeń, który w wyniku klasyfikacji końcoworocznej uzyskał ze wszystkich zajęć edukacyjnych średnią 4,75 i co najmniej bardzo dobrą ocenę z przedmiotu głównego, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem
b) Uczeń, który w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał ze wszystkich zajęć edukacyjnych średnią co najmniej 4,75 i co
najmniej bardzo dobrą ocenę z przedmiotu głównego, kończy szkołę z wyróżnieniem
VIII. Uczniowie szkoły, ich prawa i obowiązki
§ 34.
1.Uczeń ma prawo do:
a) właściwego zorganizowanego kształcenia;
b) opieki wychowawczej, zapewnienia warunków bezpieczeństwa, ochrony przed wszelkimi formami przemocy fizycznej i psychicznej, ochrony poszanowania jego godności;
c) życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno – wychowawczym;
d) swobody wyrażania myśli i przekonań;
e) rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów;
f) sprawiedliwiej, obiektywniej i jawniej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce;
g) korzystania z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków dydaktycznych, księgozbioru biblioteki;
2.Uczeń ma obowiązek przestrzegania postanowień zawartych w statucie Szkoły, a w szczególności:
a) systematycznego i aktywnego uczestnictwa w zajęciach lekcyjnych i w życiu szkoły;
b) przestrzegania zasad kultury współżycia w odniesieniu do nauczycieli, kolegów i innych pracowników Szkoły;
c) podnoszenia poziomu wiedzy muzycznej i doskonalenia umiejętności gry na instrumentach;
d) dbałości o wspólne dobro, ład i porządek w Szkole;
e) uczestnictwo w koncertach i konsultacjach organizowanych przez Szkołę.
§ 35.
Szkoła pełni funkcję opiekuńczą w stosunku do uczniów w sposób następujący:
1. Podczas zajęć lekcyjnych w Szkole za bezpieczeństwo uczniów bezpośrednio odpowiedzialni są nauczyciele przedmiotów. Opiekę nad dzieckiem sprawuje opiekun zatrudniony w szkole.
2.Podczas koncertów i innych imprez organizowanych na terenie szkoły, za bezpieczeństwo uczniów bezpośrednio odpowiedzialni są nauczyciele organizujący koncert lub imprezę;
3.Podczas koncertów i imprez pozaszkolnych za bezpieczeństwo uczniów bezpośrednio odpowiedzialni są nauczyciele organizujący koncert lub imprezę; w drodze do miejsca koncertu (imprezy) oraz po opuszczeniu miejsca koncertu (imprezy) za bezpieczeństwo uczniów odpowiadają rodzice/prawni opiekunowie.
4.Podczas wycieczek szkolnych za bezpieczeństwo uczniów odpowiadają nauczyciele organizujący wycieczkę.
§ 36.
Formy opieki i pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych potrzebna jest pomoc, określają odrębne przepisy lokalne.
§ 37.
Formami nagradzania uczniów za bardzo dobre wyniki w nauce oraz aktywny udział w życiu artystycznym Szkoły są:
a) pochwała ustna na forum szkoły;
b) pochwała pisemna na tablicy ogłoszeń;
c) list gratulacyjny do rodziców (prawnych opiekunów);
d) nagroda rzeczowa;
e) promocja do następnej klasy lub ukończenie Szkoły z wyróżnieniem.
§ 38.
Formami kar wobec uczniów Szkoły za nieprzestrzeganie postanowień zawartych w Statucie Szkoły są:
a) upomnienie lub nagana ustna przez Nauczyciela lub Dyrektora Szkoły;
b) upomnienie lub nagana pisemna przez Dyrektora Szkoły;
c) skreślenie z listy uczniów.
§ 39.
Uczeń ma prawo odwołać się w ciągu dwóch tygodni od otrzymanego upomnienia do Rady Pedagogicznej.
§ 40.
1. Rada Pedagogiczna podejmuje uchwałę w sprawie skreślenia ucznia z listy uczniów w przypadkach określonych w przepisach prawa oraz w następujących przypadkach:
a) szczególnie nagannego zachowania w Szkole i poza Szkoła;
b) braku poprawy w postawie uczniowskiej po uzyskaniu upomnienia;
c) rezygnacji ucznia z nauki w Szkole poprzez złożenie na piśmie oświadczenia w tym zakresie.
§ 41.
1.Nauczyciel przedmiotu pisemnie zawiadamia rodziców ucznia o ewentualnym zagrożeniu promocji, przynajmniej miesiąc wcześniej przed konferencją klasyfikacyjną.
2.W przypadku zagrożenia promocji ucznia nauczyciel przedmiotu oraz rodzice ustalają przedsięwzięcia mające na celu pomoc uczniowi.
IX. Zasady rekrutacji
§ 42.
1. Kandydaci ubiegający się o przyjęcie do Szkoły składają podanie, kwestionariusz i zaświadczenie lekarskie.
2. Kwalifikacje kandydatów odbywają się na podstawie badania przydatności kandydatów i obejmują:
a) sprawdzenie uzdolnień muzycznych;
b) sprawdzenie psychofizycznych predyspozycji do nauki gry na określonym instrumencie.
3.Kandydat udziela odpowiedzi z zakresu:
a) poczucia słuchu;
b) poczucia rytmu;
c) poczucia harmonii;
d) pamięci muzycznej;
e) inteligencji ogólnej.
4.Postępowanie kwalifikacyjne przeprowadza komisja rekrutacyjna powołana przez Dyrektora Szkoły. Pierwszą komisję rekrutacyjna powołuje Wójt Gminy Niwiska.
5. Szczegółowe zasady i formy rekrutacji oraz tryb informowania kandydatów określa Regulamin przyjmowania kandydatów do Szkoły Muzycznej I stopnia w Niwiskach.
X. Postanowienia końcowe
§ 43.
1.Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z przepisami o pieczęciach urzędowych.
2.Świadectwo szkolne opatruje się pieczęcią urzędową.
§ 44.
Szkoła prowadzi i przechowuje kronikę Szkoły. Opiekę nad kroniką sprawuje wyznaczony przez Dyrektora pracownik szkoły.
§ 45.
Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentacje przebiegu nauczania zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 46.
1. Szkoła jest jednostką budżetową.
2. Zasady prowadzenia przez Szkołę gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.
§ 47.
Zmiany Statutu dokonywane są uchwałami Rady Pedagogicznej.
§ 48.
W sprawach nieuregulowanych w Statucie stosuje się obowiązujące przypisy.
§ 49.
W sprawie szczególnych rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty związanych z zorganizowaniem kształcenia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość stosuje się oddzielny dokument zwany Regulaminem Pracy Zdalnej w Szkole Muzycznej I stopnia w Niwiskach.